2 april 2010

Årets hittills sämsta läs...

... är inte så överraskande Paulo Coelhos Veronica Decides to Die. Jag tror banne mig att den är värre än Alkemisten. Hur den lyckades kvala in till listan äver 1001 böcker övergår mitt förstånd. Men om man får tro blurbarna på boken så finns det en hel del människor därute som tycker att Coelho är fullkomligt briljant. Och googlar man runt lite så jo, mycket riktigt, den här boken är tydligen allt från insiktsfull, litterärt genialisk, ögonöppnande, charmig och blaaaargh! Ack och ve, jag gråter, och Coelho, antar jag, skrattar hela vägen till banken.

Enligt mig är Veronica Decides to Die en bok fullproppad av idiotiska klyschor. Den ställer frågor kring det kollektiva normala, galenskap, liv, död och själens existens. Allt insvept i ett fluffigt sexistiskt moln som får en att känna att det faktiskt borde vara förbjudet för vissa män att skriva om kvinnor (ansedda författare som John Fowles och Ian McEwan kan läggas till denna lista).

Hoppas Capote gör ett bättre jobb. Nu är det dags för Breakfast at Tiffany's!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar